دندانپزشکی پرتو مهر | ارتودنسی ، ایمپلنت ( کاشت دندان ) ، جراحی عمومی و تخصصی

( دندانپزشکی در افسریه ، دندانپزشکی در مسعودیه ، دندانپزشکی در خاوران)

دندانپزشکی پرتو مهر | انجام تخصصی بخش های اطفال ، ایمپلنت ، جراحی ، عمومی ، ارتودنسی

روکش ، لمینت یا باندینگ ، کدام بهتر است

باندینگ، لمینت و روکش دندان از جمله درمان‌های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی هستند که با توجه به شرایط و اولویت‌ها انجام می‌شوند.
هنگامی که دندان‌ها دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی، ترک ‌خوردگی، لب پر شدگی، ساییدگی و کوتاه شدن، تغییر رنگ شدید که با درمان‌های سفید کننده دندان بر طرف نمی‌شود، کجی، بدشکلی و هم‌تراز نبودن هستند، با درمان‌های ترمیمی و زیبایی می‌توان آنها را با یکی از این روش‌ها اصلاح کرد. اما هر یک از این روش‌ها معایب و مزایای خاص خود را دارد و تحت شرایط مشخصی انجام می‌شود. بنابراین پیش از تصمیم‌ گیری برای انتخاب روش درمانی، بهتر است با معایب و مزایای هر یک، آشنا شوید.

روکش دندان

باندینگ کامپوزیت

باندینگ به روش ترمیمی و زیبایی گفته می‌شود که در آن مواد رزین کامپوزیت هم رنگ دندان مستقیماً بر سطح دندان مالیده می‌شود.کامپوزیت در ابتدا شکل تقریباً محلول دارد تا دندان‌پزشک به راحتی بتواند آن را به سطوح مورد نظر مالیده و حفرات دندان را با آن پر کند.پس از اتمام این کار، دندانپزشک با تاباندن نور آبی مخصوصی که به آن لایت کیور گفته می‌شود، مواد باندینگ را فعال و سخت می‌کند.در این مرحله می‌توان شکل‌ دهی و پولیش انجام داده و کار را تمام کرد .

برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله باندینگ کامپوزیت مراجعه کنید .

مزیت‌های باندینگ

  • مهم‌ترین مزیت باندینگ کامپوزیت ، محافظت از ساختار دندان است به این معنی که ساختار سالم و طبیعی دندان دست نخورده می‌ماند و تراشیده نمی‌شود.
  • مزیت دیگر باندینگ کامپوزیت، ارزان‌تر بودن در مقایسه با لمینت و روکش است که باعث میشود تامین هزینه آن برای طیف گسترده ای از مردم قابل انجام باشد.
  • باندینگ تنها ظرف یک جلسه انجام می‌شود در حالی ‌که لمینت و روکش نیاز به دو یا چند جلسه دارند. بنابراین از نظر زمان صرفه ‌جویی می‌شود.
  • نیازی به استفاده از بی‌ حسی وجود ندارد

معایب باندینگ

  • باندینگ برای مشکلات سطحی‌تر و خفیف‌تر دندان مناسب است و برای مشکلات شدیدتر مانند شکستگی‌های بزرگ‌تر و یا تغییر رنگ شدید دندان ممکن است مناسب نباشد.
  • باندینگ در مقایسه با لمینت و روکش در مقابل تغییر رنگ و لک مقاومت کمتری دارد.
  • طول عمر باندینگ معمولاً کمتر از لمینت و روکش است

کرد.

لمینت دندان یا ونیر دندان

لمینت دندان یا ونیر یک پوسته نازک از جنس سرامیک یا پورسلین است که به سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود تا علاوه بر تقویت ساختار دندان، ضعف‌ها و نقایص آن را بپوشاند.امروزه استفاده از این روش در دندانپزشکی زیبایی بسیار محبوب شده است.برای لمینت کردن دندان ابتدا باید بخشی از مینای دندان تراشیده شود تا فضای کافی برای چسباندن پوسته ونیر ایجاد شود.سپس از دندان قالب گیری می‌شود تا بر اساس آن پوسته ونیر به دندان چسبانده شده و در صورت لزوم شکل دهی، تنظیم و پولیش می‌شود.

مزیتهای لمینت

لمینت دندان می‌تواند اشکالات جدی‌تر دندان را بپوشاند برای مثال در صورتی که بدرنگی دندان شدید باشد و با باندینگ نتوان آن را پنهان کرد، لمینت دندان گزینه بهتری است. همچنین در موارد کجی دندان‌ها در صورتی که بیمار به هر دلیلی درمان ارتودنسی برای آن انجام نمی‌دهد، می‌توان با لمینت دندان را اصلاح کرد. در شکستگی‌ها و لب پر شدگی های بزرگ‌تر از حد ترمیم باندینگ نیز لمینت گزینه مطرح می‌باشد. همچنین از لمینت برای بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود.

لمینت روشی محافظه کارانه تر در مقایسه با روکش است چرا که بخش بسیار کمتری از ساختار سالم دندان تراشیده می‌شود. همچنین برای محافظت بیشتر از ساختار دندان می‌توان از ونیر بسیار نازک که به عنوان لومینیرز شناخته می‌شود، استفاده کرد. به علت نازک بودن پوسته این نوع ونیر معمولاً نیازی به تراشیدن دندان نیست بنابراین نیازی به بی حسی نیز غالبا وجود ندارد.

– لمینت سرامیکی در مقابل تغییر رنگ و لکه بسیار مقاوم است

– طول عمر لمینت از باندینگ بیشتر است

معایب لمینت

  1. لمینت برای اصلاح شکستگی و ترک خوردگی های بزرگ دندان، بدرنگی های شدید، کجی زیاد، فاصله زیاد بین دندان‌ها و به طور کلی مشکلات شدیدتر دندانی مناسب نیست و به جای آن باید از روکش دندان و یا درمان‌های دیگر استفاده شود.
  2. لمینت در مقایسه با روکش دندان، کمک زیادی به استحکام و تقویت دندان نمی‌کند
  3. برای لمینت کردن بخشی از ساختار دندان تراشیده می‌شود در حالی که برای باندینگ که نیازی به این کار نیست
  4. برای آماده سازی دندان برای لمینت و روکش باید از بی‌ حسی استفاده شود
  5. در صورتی‌ که کلینیک دندانپزشکی مجهز به دستگاه‌های دیجیتالی سرک و نرم ‌افزار کد / کم (تراش ترمیم) نباشد نمی‌توان ظرف یک جلسه درمان را تمام کرد
روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان در واقع تاج مصنوعی دندان است که تاج طبیعی دندان را احاطه کرده و از دندان محافظت می‌نماید. هنگامی که دندان روکش می‌شود، دیگر هیچ بخشی از دندان طبیعی در دهان مشاهده نمی‌شود. برای روکش کردن ابتدا باید بخش زیادی از دندان تراشیده شده و سپس دندان قالب ‌گیری شود.قالب به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا در آنجا ترمیم ساخته شود. در جلسه بعد که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید روکش بر روی دندان نصب می‌شود.

برای اطلاع از زمان تعویض روکش زمان به مقاله زمان تعویض روکش دندان مراجعه کنید .

مزیت‌های روکش دندان

  • .روکش دندان از ساختار تضعیف شده و آسیب دیده دندان محافظت می‌نماید.بنابراین در صورتی که به واسطه پوسیدگی گسترده، ترک ‌خوردگی و شکستگی دندان ضعیف شده باشد به کمک روکش می‌توان آن را محافظت کرده و سال‌های سال از آن استفاده کرد
  • روکش دندان در مقابل شکستگی و ترک خوردگی مقاوم است
  • دوام و طول عمر روکش در مقایسه با باندینگ و لمینت غالباً بیشتر است
  • از روکش دندان برای ترمیم مشکلات جدی‌تر و شدیدتر دندان که با باندینگ و لمینت قابل اصلاح نیست، استفاده می‌شود
  • روکش بیشتر از باندینگ در مقابل تغییر رنگ و لک مقاوم است
  • از روکش دندان برای اصلاح چندین مشکل هم زمان می‌توان استفاده کرد.

معایب روکش دندان

  • هزینه روکش از باندینگ و لمینت بسیار بیشتر است
  • برای روکش کردن باید بخش زیادی از ساختار سالم دندان تراشیده شود.
  • در صورتی که کلینیک دندانپزشکی مجهز به تکنولوژی‌های دیجیتالی جدید نباشد، روکش کردن دندان دو یا چند جلسه طول می‌کشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button