img6

عصب کشی در دوران بارداری

عصب ‌کشی یا درمان ریشه تنها راه نجات دندانی است که در اثر عفونت به شدت آسیب دیده و یا دچار آبسه شده است. در چنین شرایطی تنها با عصب ‌کشی دندان می‌توان دندان را نجات داده و از کشیدن دندان پیشگیری کرد. اما آیا می‌توان عصب ‌کشی را در دوران بارداری انجام داد؟

بسیاری از زنان باردار راجع به پیامدهای عصب ‌کشی دندان ها بر روی جنین در حال رشد نگرانی دارند. معمولا متخصص زنان توصیه می‌کند کودک در حال رشد داخل رحم را از قرارگیری در مرکز هر گونه خطرات و آسیب‌ها حتی خطرات جزئی، محفوظ نگه دارید. مطمئن‌ترین راه برای حفظ سلامت بارداری در درمان‌های دندانپزشکی این است که همه درمان‌های دندانپزشکی غیر ضروری به پس از زایمان موکول شود اما متأسفانه عصب ‌کشی برخلاف درمان‌هایی مانند سفید کردن دندان‌، درمان دندانپزشکی غیر ضروری محسوب نمی‌شود بلکه حتی برای سلامت کودک هم که شده باید عصب ‌کشی را انجام دهید.

خطرات و عوارض احتمالی عصب ‌کشی دندان در دوران بارداری

خطرات احتمالی عصب ‌کشی در دوران بارداری مربوط به موارد زیر است:

• عکس دندان – در عکس‌برداری پرتوی ایکس (اشعه ایکس) که برای موفقیت درمان عصب ‌کشی ضرورت دارد، دندانپزشک اطلاعات خوبی راجع به گستردگی و عفونت و ساختار داخلی و شکل ریشه ‌های دندان به دست می‌آورد. بنابراین عکس پرتوی ایکس و هر اطلاعاتی که از طریق آن به دست می‌آید، کاملاً ضرورت دارد. به گفتة کالج رادیولوژی آمریکا دوز تشعشع یک عکس پرتوی ایکس تنها، به قدری نیست که تأثیری بر جنین در حال رشد بگذارد. علاوه‌ بر این عکس دندانپزشکی به صورت منطقه ‌ای در دهان انجام می‌شود نه ناحیه شکم. برای احتیاط بیشتر معمولاً دندان‌پزشک لباس محافظ پرتوی ایکس به زنان باردار می‌دهد تا از نرسیدن تشعشع به ناحیه شکم اطمینان حاصل شود.
    یکی دیگر از نگرانی‌های بارداری داروهای تجویز شده و مواد شیمیایی مورد استفاده در طول درمان است.
  • داروی بی ‌حسی – داروی بی حسی که دندانپزشک برای زنان باردار استفاده می‌کند، مطمئن و بی‌ خطر است. با این حال میزان بی ‌حسی مورد استفاده برای زنان باردار باید در حداقل مقدار ممکن باشد. در صورتی که دوز اولیه داروی بی ‌حسی کفایت نکند، دندانپزشک مقدار آن را بیشتر می‌کند تا بیمار در طول درمان راحت باشد. تجربه درد باعث افزایش استرس می‌شود و استرس برای کودک داخل رحم زیان‌بخش تر از اندک داروی بی حسی است.
  • مواد شیمیایی – مواد شیمیایی تمیز کننده مورد استفاده در طول درمان (معمولاً بلیچینگ یا هیدروکلرید سدیم) و مواد پر کننده دندان هیچ خطری برای جنین ندارند.
    آنتی ‌بیوتیک – تجویز آنتی بیوتیک برای مقابله با عفونت دندان، امری متداول است. دندانپزشک پیش از درمان، در طول و پس از آن نوع مشخصی آنتی ‌بیوتیک (مانند پنی‌ سیلین یا آموکسی سیلین ) که برای زنان باردار بی ‌خطر است، تجویز می‌کند.

خطرات و عوارض عدم انجام عصب ‌کشی دندان در دوران بارداری

در صورتی که دندانپزشک علیرغم آگاهی داشتن از بارداری شما توصیه می‌کند عصب ‌کشی انجام دهید، مطمئن باشید خطر موکول کردن عصب ‌کشی به پس از زایمان بسیار بیشتر از خود عصب ‌کشی است. خطر انجام ندادن عصب ‌کشی در بارداری شامل موارد زیر می‌باشد:

درد – مشکلات دندانی مانند آبسه دندان که نیاز به عصب ‌کشی دارد معمولاً با دندان درد شدید همراه هستند. درد شدید دائمی در دوران بارداری استرس زیادی وارد می‌کند که تأثیرات منفی بالقوة آن برای مادر و جنین بسیار بیشتر از انجام درمان دندانپزشکی است.

عفونت – مشکل دندانی که نیاز به عصب ‌کشی دارد به معنی عفونت داخل دندان است. در صورتی که عفونت دندان درمان نشود و مدت طولانی به حال خود رها شود، ممکن است در سرتاسر بدن گسترش یافته و به بدن کودک در حال رشد برسد و عوارض جدی ایجاد کند. این وضعیت برای بارداری بسیار خطرناک است.

بهترین روش عصب ‌کشی دندان در دوران بارداری

سه‌ ماهة اول بارداری حساس‌ترین زمان رشد جنین است. بنابراین هر گونه درمان دندانپزشکی غیر اورژانسی نباید در سه ماهه اول بارداری صورت بگیرد بلکه باید بسته به ضرورت، درمان آن را به سه‌ ماهة دوم بارداری موکول کنید تا از خطرات آن در امان باشید. در صورت لزوم دندانپزشک ممکن است دندان آبسه کرده را باز کند تا چرک داخل آن تخلیه شود و درد کاهش یابد و سپس محفظه پالپ دندان را تا حد ممکن تمیز و ضد عفونی نماید. بعدا پس از این که بارداری وارد سه ‌ماهة دوم شد، عکس پرتوی ایکس از دندان گرفته می‌شود تا عصب ‌کشی تکمیل شود. همین کار را می‌توان برای مشکلات دندانی شناسایی شده در سه ماهه سوم بارداری نیز انجام داد به این معنی که در صورت امکان، تکمیل نهایی درمان پس از زایمان انجام شود.

توجه داشته باشید که عصب ‌کشی در بارداری کاملاً مطمئن و بی ‌خطر است و هیچ تأثیر بدی بر جنین نمی‌گذارد. در صورتی که به دندانپزشک یا هر پزشک دیگری مراجعه می‌کنید حتماً بارداری خود را به اطلاع او برسانید.

پیشگیری از نیاز به عصب ‌کشی در دوران بارداری

بهترین راه پیشگیری از خطرات و عوارض احتمالی عصب ‌کشی دندان در دوران بارداری، پیشگیری از نیاز به عصب ‌کشی است. ساده‌ ترین راه جلوگیری از نیاز دندان به عصب ‌کشی به صورت زیر است:

1. بهداشت دهان را به دقت رعایت کنید. حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  2. رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید و تا حد امکان مصرف قند و شکر را محدود کنید.
  3. چکاپهای منظم دندانپزشکی داشته باشید و در صورت لزوم جرم گیری انجام دهید تا از نیاز به درمان‌های تهاجمی تر و پیچیده ‌تر و پر هزینه‌تر جلوگیری شود.
برچسب ها: بدون برچسب

افزودن یک دیدگاه