لمینت دندان (ونیر کامپوزیت)

لمینت دندان

لمینت دندان که به آن پرسلن یا ونیر نیز گفته می شود از اقدامات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی بوده و موجب زیبایی لبخند شما می شود. اما لمینت چیست و این شیوه دندانپزشکی زیبایی برای چه کسانی مناسب می باشد؟

لمینت دندان یا ونیر چیست؟

لمینت دندان یا ونیر لایه ای از جنس سرامیک یا کامپوزیت بوده که همشکل و همرنگ دندان طبیعی است و بمنظور پوشاندن عیوب دندان بر روی دندانهای فرد متقاضی، چسبانده می شود.
قطر لمینت دندان یا پرسلن ونیر، از 1 یا 2 میلیمتر تجاوز نکرده و بنا به تشخیص کلینیک دندانپزشکی و خود فرد، از جنس سرامیک و یا کامپوزیت تهیه و بر روی دندان نصب می گردد. افرادی که معمولاً متقاضی لمینت دندان یا ونیر هستند عبارتند از:

  • افرادی که بدلایل مختلف رنگ دندانهایشان تغییر یافته و با شیوه های متداول سفید کردن دندان یا بلیچینگ امکان اصلاح رنگ دندان وجود ندارد. این تغییر رنگها ممکن است در اثر مصرف داروهایی
  • نظیر تتراسکلین و یا مصرف بی رویه فلوراید رخ داده باشد.
  • با استفاده از لمینت دندان یا ونیر می توان فاصله بین دندانها را پر نمود و ظاهر زیباتری به دندانها داد. برخی استفاده از لامینت را بهتر ازارتودنسی در این زمینه می دانند.
  • مرتب نمودن و همسان سازی دندانهایی که شکل منظم و مرتبی ندارند با بهره گیری از لمینت دندان یا ونیر
  • ترمیم دندانهای شکسته و لب‌پر شده و یا پوسیده
  • لمینت دندان
  • لمینت دندان سرامیکی

    لمینت سرامیکی در مقایسه با لمینت کامپوزیتی از استحکام بیشتری برخوردار است. لمینت سرامیکی دندان بدلیل شکل صاف و متخلخل نبودن سطح آن، رنگپذیر نبوده، لذا بمرور زمان و بدلیل مصرف مواد رنگی نظیر چای و ادویه جات و غیره، تغییر رنگ نمی دهد. این نکته را می توان یکی از بارزترین برتری های لمینت سرامیکی برشمرد. از دیگر مزایای دیگر لمینت سرامیکی دندان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    مزایای لمینت دندان از جنس سرامیک

    1. شباهت ظاهری فراوان لمینت سرامیکی به دندان طبیعی و درنتیجه حصول زیبایی مورد پسند فرد متقاضی
    2. استحکام زیاد لمینت سرامیکی در قیاص با لمینت کامپوزیتی و درنتیجه دوام بیشتر
    3. سطح صاف و صیغلی آن که موجب عدم جذب رنگدانه ها می گردد.

    مراحل و نحوه انجام لمینت سرامیکی یا لمینت چینی

    مرحله اول: مشاوره و عاینه اولیه فرد توسط دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی

    در جلسه اول، پس از مراجعه فرد به کلینیک دندانپزشکی، وضعیت دندانها مورد معاینه و بررسی قرار گرفته و دندانپزشک از قابل اجرا بودن ،اطمینان حاصل نموده و مزایا و عوارض احتمالی روشهای مختلف را برای فرد متقاضی تشریح می کند.
    سپس از وضعیت دندانهای فرد تصویر اشعه ایکس تهیه می گردد.

    مرحله دوم: مراحل آماده سازی

    در این مرحله، دندانپزشک لایه نازکی درحد 1/2 میلیمتر از مینای دندان را تراش می دهد. این ضخامت با ضخامت لمینت دندان برابر است. سپس از دندان هایی که قصد نصب لمینت را بر روی آنها دارند ، قالب دقیقی تهیه شده و برای آزمایشگاه ساخت لمینت سرامیکی یا چینی ارسال می گردد.
    جنس دندان بر اساس انتخاب فرد متقاضی و تشخیص دندانپزشک صورت پذیرفته و از دو جنس سرامیکی و یا کامپوزیت ساخته می شود.

    مرحله سوم: نصب لمینت بر روی دندان یا باندینگ

    پیش از ثابت نمودن لمینت دندان ساخته شده، ابتدا دندانپزشک لمینت دندانی را بصورت موقت بر روی دندان نصب کرده و جهت قرارگیری دائم، رنگ و اندازه آنها را بررسی میکند.
    سپس دندانپزشک بمنظور چسباندن لمینت دندان، سطح دندانها را با مواد تمیزکننده پاک نموده و سطح دندانها را جهت باندینگ، آماده می کند.
    سپس یک نوع چسب مخصوص که به آن سیمان دندان اطلاق می شود را بر روی لمینت دندان اضافه نموده و پس از نصب بر روی دندان، با استفاده از پرتو نور مخصوص، سیمان دندان را فعال نموده و موقعیت لمینت را تثبیت می کند.

روکش ، لمینت یا باندینگ ، کدام بهتر است؟

Call Now Button