درمان پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در اثر تجمع باکتریایی و میکروبی بر روی دندانها ایجاد می شود. این میکروبها با ترشح اسید و موادی که موجب آسیب به مینای دندان می شوند روند پوسیدگی دندان را آغاز می کنند. این میکروبها و مواد اسیدی می توانند همراه با مواد غذایی باقیمانده در دهان و با ترکیب با بزاق، ماده ای بنام پلاک ایجاد کنند که به دندانها چسبیده و موجب پوسیدگی شوند.
این پوسیدگی معمولاً میان شیارهای سطح جونده، سطوح بین دندان و ناحیه اتصال دندان و لثه که برای رشد میکروب ها بسیار مناسب می باشند، اتفاق می افتد.
هنگامی که یک دندان پوسیده می شود، می تواند در محل پوسیدگی ایجاد درد، حساسیت به سرما و گرما، مواد ترش و شیرین و تغییر رنگ (قهوه ای تا سیاه) و نرمی دندان بشود.
در موارد شدیدتر می توانیم شاهد ایجاد سوراخ در دندان باشیم.
همچنین پوسیدگی یکی از عوامل مهم بوی بد دهان می باشد.

پس از پرکردن دندان باید به مواردی توجه کرد که در مقاله توصیه های پس از پر کردن دندان به آنها پرداخته ایم . 

تشخیص پوسیدگی دندان

در معاینات و چکاپ دوره ای، اغلب پوسیدگیهای دندانی قابل تشخیص می باشند. تغییر رنگ، حساسیت، نرمی هنگام معاینه و تصویربرداری با اشعه ایکس از روش ها تشخیص پوسیدگی دندان می باشد.

پوسیدگی دندان

انواع روش های درمان

روش اول: فلورایدتراپی

اگر پوسیدگی دندان در مراحل اولیه خود باشد و ما شاهد لکه های سفید رنگ بر روی دندان باشیم، امکان توقف پوسیدگی با استفاده از فلوراید تراپی و روشهای دیگر ممکن است. اما اگر پوسیدگی در مراحل پیشرفته باشد و موجب آسیب مینای دندان شده باشد، برگشت پذیر نیستند.

روش دوم: ترمیم دندان

ترمیم، درمان اصلی پوسیدگی دندان می باشد. دراین روش بعد از برداشتن ناحیه پوسیده شده که معمولاً به رنگ قهوه ای تا سیاه می باشد، از موادی مانند آمالگام که ترکیبی از نقره، قلع، روی، مس و جیوه می باشد و یا مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) استفاده می شود.
آمالگام نسب به کامپوزیت، استحکام بیشتر و هزینه کمتری دارد اما با رنگ دندان‌ها مطابقت ندارند.

روش سوم: روکش دندان

روکش دندان در دو نوع PFM و زیرکونیا (سرامیکی) هستند. روکش دندان زیرکونیا ظاهر طبیعی تر، استحکام و کیفیت بیشتری دارد و توسط لابراتوار بعد از قالب گیری، ساخته شده و بعد از برداشتن پوسیدگی دندان در محل تعیین شده قرار داده می شوند.

روش چهارم: عصب کشی و درمان ریشه‌ها

درصورت عمیق بودن پوسیدگی دندان و تخریب مینا و عاج و نفوذ پوسیدگی دندان بر پالپ دندان نیاز بر عصب کشی دندان می باشد که در بخش درمان ریشه بطور کامل توضیح داده شده است.

روش پنجم: کشیدن دندان پوسیده

درصورتی که عمق پوسیدگی دندان بصورتی باشد که حتی با درمان ریشه و عصب کشی قادر بر حفظ دندان پوسیده نباشیم،دندان پوسیده شده، کشیده می شود.
برای جایگزینی دندان کشیده شده، روشهای مختلفی از جمله ایمپلنت دندان ، کاشت دندان ثابت ، پروتز دندان متحرک و روش بریدج وجود دارد که در دیگر صفحات سایت، بطور کامل توضیح داده شده اند.

Call Now Button