دندانپزشکی پرتو مهر | ارتودنسی ، ایمپلنت ( کاشت دندان ) ، جراحی عمومی و تخصصی

( دندانپزشکی در افسریه ، دندانپزشکی در مسعودیه ، دندانپزشکی در خاوران)

دندانپزشکی پرتو مهر | انجام تخصصی بخش های اطفال ، ایمپلنت ، جراحی ، عمومی ، ارتودنسی

باندینگ کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از درمان‌های ترمیمی و زیبایی لبخند بسیار محبوب و پرکاربرد امروز در دندانپزشکی، باندینگ کامپوزیت است. باندینگ به استعمال رزین کامپوزیت همرنگ دندان به سطح دندان برای اهداف زیبایی و یا ترمیمی گفته می‌شود. از باندینگ ممکن است برای چسباندن لمینت و یا ترمیم‌های دیگر نیز استفاده شود. غالبا از باندینگ کامپوزیت برای زیبایی دندان و اصلاح مشکلاتی مانند ترک‌ خوردگی، لب پر شدگی، تغییر رنگ، کوتاهی، بدشکلی و یا ناهمراستایی خفیف دندان‌ها استفاده می‌شود. بر خلاف ونیر یا لمینت این کار ظرف یک جلسه قابل انجام بوده و نیازی به ساخت ترمیم در لابراتوار دندانپزشکی نیست. به این دلیل به این روش باندینگ گفته می‌شود که مواد رزین کامپوزیت به سطح دندان چسبانده میشوند. باندینگ به معنی چسبیدن و برقراری پیوند می باشد.

کاربردهای باندینگ کامپوزیت چیست؟

باندینگ ساده ‌ترین و ارزان‌ترین روش در دندانپزشکی زیبایی محسوب می‌شود. رزین کامپوزیت مورد استفاده در باندینگ قابلیت تغییر شکل داشته و در سطح دندان به خوبی به شکل مورد نظر در می‌آید و سپس برای هماهنگی با دندان تراشیده و پولیش می‌شود.

باندینگ برای سفید کردن دندان‌هایی که دچار تغییر رنگ شدید شده اند و با درمان‌های سفید کردن دندان (بلیچینگ) سفید نمی‌شوند استفاده می‌شود.

همچنین برای ترمیم شکستگی و لب پر شدگی دندان از باندینگ استفاده می‌شود.

برای بستن فاصله بین دندان‌ها در صورتی که مشکل ارتودنسی دیگری وجود نداشته باشد می‌توان باندینگ انجام داد.

دندان‌هایی که در اثر دندان قروچه کوتاه شده ‌اند و یا از اول کوتاه بوده ‌اند با کمک باندینگ بلندتر می‌شوند.

دندان‌هایی را که لبه‌ های دندانه دار دارند یا بدشکل هستند می‌توان با کمک باندینگ اصلاح نمود.

گاهی اوقات برای زیبایی، پر شدگی آمالگام با کامپوزیت هم رنگ دندان تعویض میشود.

گاهی اوقات نیز برای محافظت از بخش ریشه دندان که در اثر پس‌روی لثه نمایان شده است، از باندینگ استفاده می‌شود.

آماده سازی دندان

رنگ باندینگ دقیقاً هم رنگ دندان‌های مجاور انتخاب می‌شود بنابراین در صورتی که قصد دارید دندان‌های خود را سفید کنید باید این کار را پیش از باندینگ کامپوزیت انجام دهید. هیچ یک از ترمیم‌های دندانی از جمله باندینگ در سفید کردن دندان‌ها سفیدتر نمی‌شود بنابراین در صورتی که پس از ترمیم دندان، بلیچینگ انجام دهید رنگ ترمیم تیره تر از دندان‌های مجاور می‌شود.

برای باندینگ نیازی به آماده ‌سازی دندان وجود ندارد و بدون استفاده از بی ‌حسی و یا بدون نیاز به تراشیدن دندان، مواد باندینگ بر روی دندان قرار می‌گیرد.

باندینگ کامپوزیت

باندینگ دندان چگونه است؟

ابتدا دندانپزشک رنگ رزین کامپوزیت را انتخاب می‌کند. سپس سطح دندان با استفاده از محلول خاصی تراشیده می‌شود تا زبر شده و پیوند محکم‌تری با چسب و باندینگ برقرار کند.

پس از این مرحله، دندانپزشک رزین را بر روی دندان می مالد. رزین شکل‌ دهی می‌شود تا منطبق بر شکل دندان شود. سپس با تاباندن لیزر و یا نور مخصوصی مواد سخت می‌شود.

پس از سخت شدن باندینگ دندان‌پزشک مجدداً آن را تراشیده و شکل دهی می‌کند تا کاملاً منطبق بر دندان  شود. در نهایت دندان پولیش می‌شود.

باندینگ دندان معمولا 30 دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد و هر چه تعداد دندان‌ها بیشتر باشد و زمان آن نیز بیشتر می‌شود. در صورتی که دندان‌های زیادی را می‌خواهید باندینگ کنید، ممکن است به چند جلسه درمانی نیاز پیدا کنید.

به خاطر داشته باشید موادی مانند چای، قهوه، سیگار و غیره باعث لکه و تغییر رنگ رزین می‌شوند. برای پیشگیری از تغییر رنگ آن و یا به حداقل رساندن آن تا 48 ساعت پس از باندینگ از مصرف این مواد پرهیز کنید. همچنین باید مرتباً دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

خطرات و عوارض باندینگ

استحکام و مقاومت رزین کامپوزیت مورد استفاده برای باندینگ به اندازه خود دندان نیست بنابراین باید مراقب آن باشید. از عاداتی مانند جویدن یخ یا جویدن ناخن پرهیز کنید چرا که باعث لب پر شدن ترمیم کامپوزیت دندان می‌شود. طول عمر باندینگ معمولاً چند سال می‌باشد و پس از آن باید ترمیم یا تعویض شود. طول عمر دقیق باندینگ بستگی به مراقبت و بهداشت دهان دارد.

برای آشنایی با مزایا و معایب باندینگ و لمینت و روکش به مقاله مقابل مراجعه کنید : روکش ؛ ایمپلنت یا باندینگ؛ کدام بهتر است؟

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button