دندانپزشکی پرتو مهر | ارتودنسی ، ایمپلنت ( کاشت دندان ) ، جراحی عمومی و تخصصی

( دندانپزشکی در افسریه ، دندانپزشکی در مسعودیه ، دندانپزشکی در خاوران)

دندانپزشکی پرتو مهر | انجام تخصصی بخش های اطفال ، ایمپلنت ، جراحی ، عمومی ، ارتودنسی

روکش دندان چه زمانی باید تعویض شود؟

روکش دندان به گونه‌ ای طراحی شده است که نه تنها از دندان محافظت نموده و ظاهری کاملاً شبیه به دندان دارد بلکه از نظر عملکرد نیز بسیار قابل پیش ‌بینی است و طول عمر مشخصی دارد. البته روکش دندان انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند که در مقاله معایب و مزایای انواع روکش دندان به آن پرداخته ایم .

بسیاری از افرادی که دندان خود را روکش کرده اند سؤال می‌کنند چه زمانی باید روکش دندان تعویض شود. در صورتی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید، چکاپهای منظم دندانپزشکی داشت و در صورت لزوم جرم گیری انجام دهید و روکش با کیفیت استفاده کرده باشید طول عمر آن بسیار زیاد خواهد بود. با این حال به مرور زمان علائم مستهلک شدن روکش و نیاز به تعویض، خود را نشان می‌دهد.

روکش دندان

علائمی که نشان می‌دهند روکش دندان باید تعویض شود

  • لثه پس‌روی کرده است و حاشیه تیر رنگی در لبه روکش در امتداد لثه پدیدار شده است
  • ساییدگی زیاد سطح جونده دندان در روکش اتفاق افتاده است
  • روکش ترک خورده است
  • در زیر روکش دندان دچار پوسیدگی شده است
  • لثه در قاعده روکش دندان دچار عفونت شده است
  • روکش شل شده یا از دندان جدا شده است

پوسیدگی دندان و پس‌روی لثه

از آنجایی که پلاک دندانی در پیرامون قاعده روکش سریع تر از دندان‌های سالم تجمع می‌یابد، ممکن است دفعات بیشتری برای تمیزکاری و جرم گیری دندان‌ها نیاز باشد تا از آسیب باکتری‌ها و پوسیدگی ناشی از آن جلوگیری شود. اگر چه جرم و پلاک نمی‌تواند بر ترمیم دندانی تأثیری بگذارد و آن را فرسوده نماید اما اسید حاصل از فعالیت‌های باکتری‌های موجود در جرم و پلاک میتوانند به زیر روکش نفوذ کرده و باعث فرسایش دندان و ریشه دندان که در زیر لثه قرار دارد ‌شوند.

در صورتی که این فرآیند پوسیدگی به پالپ دندان برسد علائمی مانند درد خفیف دوره ای تا درد شدید پیوسته ممکن است تجربه کنید. در صورتی که پیش از روکش شدن دندان عصب‌ کشی شده است، مادامی که آسیب وارد شده به بافت‌های پیرامون دندان نرسد هیچ درد یا علامت دیگری احساس نمی‌کنید به همین علت پوسیدگی ایجاد شده در زیر روکش دندان به راحتی گسترش پیدا کرده و ساختار دندان را تخریب می‌کند. در چنین شرایطی در عکس پرتوی ایکس دندانپزشکی و معاینه بصری قاعده روکش دندان، می‌توان اطلاعاتی در مورد سلامت دندان روکش شده به دست آورد.

روکش دندان

ساییدگی و استهلاک روکش

در صورتی که نقاط تماس دندان‌های بالایی و پایینی نامناسب باشد و به درستی بر یکدیگر جفت نباشند، ساییدگی دندان‌ها و به‌ ویژه سطح جونده به هنگام جویدن غذا، دندان قروچه و یا به هم فشردگی دندانها بیشتر از حد نرمال خواهد بود. افرادی که دچار مال اکلوژن یا دندان قروچه هستند غالباً استهلاک زود هنگام روکش دندان، شکستگی یا شل شدن آن را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات بیمار ممکن است متوجه شود عضله فک به لمس یا فشار حساس شده است و تغییراتی در نحوه تماس دندان‌ها ایجاد شده است.

در صورتی که برای چکاپ یا جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید، احتمالاً دندانپزشک متوجه ساییدگی غیر طبیعی و بیش از اندازه روکش می‌شود، پیش ‌از این که علائم دردناک آن را تجربه کنید.

در صورتی که دندان روکش شده تان دچار درد پیوسته یا دوره ای و شکستگی شده و یا شل شده باید هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

علاوه بر ترمیم و درمان آسیب روکش، باید وضعیت بایت نیز اصلاح شود تا روکش تحت تأثیر فشارهای بیش از حد مجدداً خراب نشود.

مشاهده سایر مقالات : صفحه اصلی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button