روکش دندان و مزایا و معایب آن

بهترین روکش دندان

ممکن است بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این سؤال باشد که کدام روکش دندان بهترین نوع روکش محسوب می‌شود. اما پیش از هر چیز باید بدانید هیچ یک از انواع روکش دندان برای همه موارد، بهترین راه حل نیست. بنابراین باید بر اساس شرایط خود نوع روکش دندان را انتخاب کنید. در این مقاله میتوانید در مورد زمان تعویض روکش دندان بیشتر بخوانید .

روکش دندان دارای انواع مختلفی میباشد که میتوان از انواع آن به مواردی مانند روکش طلا و روکش تمام سرامیک یا حتی سرامیک فلزی اشاره کرد که در این مقاله به آنها میپردازیم و روش های جایگزین را نیز معرفی میکنیم .

روکش دندان

روکش دندان طلا

در صورتی که جنبه زیبایی روکش دندان برایتان اهمیت نداشته باشد، روکش طلا بهترین گزینه می‌باشد. روکش طلا از نظر استحکام و مقاومت بهترین گزینه بوده و بسیار بادوام است. از آنجایی که این روکش از فلز خالص ساخته می‌شود به‌ هیچ ‌وجه دچار لب پر شدگی، ترک‌ خوردگی یا شکستگی نمی‌شود.

فلز طلا بسیار زیست سازگار است بنابراین بدن انسان نسبت به آن واکنش آلرژی نشان نمی‌دهد. به علت دوام بسیار بالا این نوع روکش برای دندانهای عقبی که فشار زیادی به آنها وارد می‌شود اما در معرض دید قرار ندارند، مناسب است. در واقع یک مشکل مهم روکش طلا، رنگ طلایی آن است و اشکال مهم دیگر آن قیمت بسیار زیاد می‌باشد.

روکش دندان

روکش تمام سرامیک (پورسلین)

بزرگ‌ترین مزیت روکش دندان تمام سرامیک یا پورسلین، زیبایی آنها است به طوری که به شکل عجیبی شبیه دندان زنده و طبیعی به نظر می‌رسد و کسی متوجه مصنوعی بودن آن نمی‌شود. بنابراین برای دندان‌هایی که در معرض دید قرار دارند و جنبه زیبایی آنها مهم است، این روکشها بهترین گزینه هستند.

با این حال یکی از اشکالات این انواع روکش دندان، کمتر بودن استحکام آنها در مقایسه با روکش تمام فلزی و روکش سرامیکی فلزی ( سرامیک با اسکلت فلزی)، است. از طرفی هزینه آنها به طور متوسط 10 تا 20% بیشتر است. بنابراین برای دندانهای عقبی که فشار زیادی بر آنها وارد می‌شود و از طرفی در معرض دید قرار ندارند و جنبه زیبایی در مورد آنها چندان مهم نیست، بهتر است از روکشهای محکم‌تری استفاده شود.

اگر چه انواع جدیدتر روکش تمام سرامیک بسیار محکم‌تر از گذشته ساخته می‌شود .ولی هنوز در مقایسه با دو روکش نام برده ضعیف‌تر هستند

درصورتی که نه قصد استفاده از روشهایی نظیر ایمپلنت دندان یا ارتودنسی را دارید، برای دندانهای جلویی که کاملاً در معرض دید قرار دارند و باید ظاهری کاملاً طبیعی داشته باشند، روکش تمام سرامیک بهترین گزینه است. توجه داشته باشید در صورتی که روکش تمام سرامیک برای دندانهای عقبی استفاده شود احتمال شکستگی و لب پر شدگی در آنها بیشتر است. بنابراین جایگاه دندان اهمیت زیادی در انتخاب نوع روکش دارد.

روکش دندان

روکش سرامیکی فلزی ( سرامیکی با اسکلت فلزی)

ساخت روکش سرامیکی فلزی یا سرامیک جوش خورده به فلز که به اختصار به آن پی اف ام گفته می‌شود. این کار برای برطرف کردن مشکل دوام و استحکام در روکش های تمام سرامیک و از طرفی بهره ‌گیری از زیبایی آن انجام شده است. در این روش یک پوشش از جنس سرامیک بر روی یک اسکلت فلزی قرار میگیرد و به آن جوش میخورد تا استحکام دندان بالا رود. این انواع روکش بسیار مقاوم هستند.  اگر چه مقاومت آنها به روکش تمام فلزی نمی‌رسد اما برای دندانهای عقبی مناسب هستند. روکش پی اف ام از نظر زیبایی نیز قابل قبول است اگر چه از نظر خواص بازتاب نور و تقلید دندان زنده به پای روکش تمام سرامیک نمی‌رسد. در مورد این انواع روکش چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

در روکش سرامیکی فلزی در صورت پس‌روی لثه به علت اسکلت فلزی داخل آن، یک حلقه فلزی در لبه روکش (در سطح لثه) پدیدار می‌شود که زیبایی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع در مورد دندانهای جلویی که در معرض دید قرار دارند مهم است.

نکته مهم دیگر این است که اگر این روکش دندان به درستی و با مهارت کار نشود و دندانپزشک مراقب سطح جونده دندان نباشد، ممکن است باعث ساییدگی دندان مقابل شود.

انواع جدید روکش سرامیکی فلزی

روکش دندان فلزی با پوشش سرامیک که به آن روکش فلزی – سرامیکی، روکش سرامیک جوش خورده به فلز و یا به اختصار پی اف ام نیز گفته می‌شود، ترکیبی از روکش تمام فلزی و روکش تمام سرامیکی می‌باشد. در این نوع روکش، از یک آلیاژ فلزی به عنوان اسکلت داخلی استفاده می‌شود و یک کلاهک سرامیکی همرنگ دندان بر روی این اسکلت قرار گرفته و به آن جوش می‌خورد.

روکش پی تی ام تمام محدودیت‌های گفته‌ شده در مورد روکش پی اف ام را برطرف کرده است. اما بزرگ‌ترین اشکال آن این است بسیار جدید بوده و هنوز امتحان خود را پس نداده است.

پیش از تصمیم ‌گیری در مورد انتخاب نوع روکش دندان حتماً بحث هزینه ‌ها در بلند مدت و کوتاه‌ مدت را نیز مد نظر داشته باشید چرا که ممکن است یک روش درمانی در کوتاه‌ مدت پرهزینه‌ تر باشد اما در بلند مدت مقرون به صرفه محسوب شود.

روش‌های جایگزین

در صورتی که زیبایی دندان برایتان مطرح باشد روش‌های دیگری نیز برای بهبود زیبایی دندان‌ها وجود دارد. در صورتی که تنها دلیل روکش کردن دندان با روکش تمام سرامیک زیبا سازی لبخند باشد، روش‌های کم تهاجمی‌تری مانند باندینگ کامپوزیت دندان و لمینت دندان وجود دارند که همین نتیجه را به دنبال دارند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button